Ostatnie spotkanie projektowe uczniów trzech szkół odbyło się w czerwcu 2016 roku w Marsali na Sycylii. Podczas pobytu we Włoszech uczniowie zwiedzali najcenniejsze zabytki północno-zachodniej Sycylii, ze szczególnym uwzględnieniem miejsc światowego dziedzictwa UNESCO, brali udział w zajęciach warsztatowych, których efektem było wytworzenie trzeciego Kufra Muzealnego UNESCO oraz pogłębiali przyjaźnie nawiązane rok wcześniej w Krakowie.
Rezultaty z podjętych działań.
- Najważniejszym rezultatem realizowanego projektu było poznanie przez uczniów z Polski, Niemiec i Włoch miejsc Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO na Sycylii (Agrigento, Mozia, Palermo). Uczniowie przez kilka dni pod opieką przewodników zwiedzili najciekawsze zakątki wyspy. Poznali jej zawiłą historię, wpływy starożytnej kultury, sztuki i tradycji greckiej, rzymskiej, fenickiej, normańskiej i arabskiej na obecny wygląd, architekturę, kulturę i tradycje Sycylii.
- Uczniowie uczestniczyli w warsztatach na terenie szkoły w Marsali. W trakcie warsztatów pracowano w oparciu o metody aktywizujące (burza mózgów, mapa myśli…) Uczniowie nabywali wiedzę z zakresu historii i kultury starożytnej w oparciu o przykłady architektury greckiej, fenickiej oraz normańsko-arabskiej.
- Uczniowie doskonalili umiejętność dzielenia się wiedzą i uczenia się poprzez aktywność artystyczną (plastyczną, techniczną, muzyczną, aktorską). Efektem wspólnych warsztatów w Marsali było powstanie pięknych prac plastyczno-technicznych, które wzbogaciły zawartość kufra muzealnego. Uczniowie wykonali rekwizyty muzealne w oparciu o charakterystyczne dla tego regionu techniki plastyczne t.j. mozaika, malowanie na kamieniach, lepienie z gliny, masy solnej, modeliny.
- Uczniowie poznali zasady starożytnego teatru greckiego. W trakcie warsztatów wspólnie wykonali elementy scenografii, stroje dla aktorów, a następnie po kilku próbach odegrali w sposób w pełni profesjonalny sztukę grecką. Przedstawienie zostało nagrane i wzbogaciło zawartość sycylijskich Kufrów Muzealnych w Marsali i Opolu .
- Jednym z ciekawszych warsztatów dla dzieci okazało się kręcenie krótkiego filmu animowanego w technice „stop motion”. Uczniowie najpierw wykonali z papieru elementy pojawiające się w kadrach filmu. Następnie fotografowali stopniowo przesuwane przez siebie elementy scenografii. Powstał króciutki film prezentujący sposób pozyskiwanie przez mieszkańców Marsali soli z wody morskiej. Powstały film został zaprezentowany wszystkim uczestnikom spotkania podczas ostatniego dnia pobytu w szkole . Film został powielony i wzbogaca obecnie oba sycylijskie Kufry UNESCO w Marsali i Opolu.
- Dzieci poznały również folklor sycylijski. Nauczyły się podstawowych kroków i figur typowego sycylijskiego tańca, a następnie wspólnie go odtańczyły.
- Podczas zajęć muzycznych uczniowie nauczyli się wspólnie śpiewać po angielsku „Odę do radości” oraz piosenkę „We are the world”. Obie pieśni wykonano podczas uroczystości kończącej projekt.
- Ponieważ spotkanie w Marsali było ostatnim spotkaniem uczniów w ramach realizowanego projektu, na zakończenie odbyła się uroczysta parada ulicami miasta, promująca, upowszechniająca rezultaty wypracowane w jego trakcie. W paradzie uczestniczyli uczniowie wszystkich trzech szkół, występując w swoich tradycyjnych strojach ludowych. Uczestnikom towarzyszyła miejscowa orkiestra dęta. Na Placu św. Piotra w Marsali, na specjalnie przygotowanej scenie wystąpili wszyscy uczestnicy projektu, organizatorzy spotkania, władze miasta i regionu. Odśpiewano hymny państwowe, hymn Unii Europejskiej. Uczniowie wspólnie zaśpiewali piosenkę „We are the world”. Odtańczono tańce ludowe, ćwiczone w trakcie działań projektowych. Koordynatorzy, opiekunowie, przedstawiciele władz oświatowych i unijnych zabierali głos podsumowując efekty tego projektu i przedstawiając działania, które będą kontynuacją projektu i utrwaleniem jego rezultatów.